Het Verboden Eiland

 

 

Auteur: Matt Leacock
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: ong. 30 minutenPrijs: ong. € 20

Grijp de schatten van het eiland en maak dat je wegkomt. Eiland is al aan het zinken. Ga naar de review...

 

De Centenkwestie

 

Is "Het Verboden Eiland" ook maar een cent waard?

Ja "Het Verboden Eiland" is elke cent waard.

 

whoep, whoep, whoep!

Schatzoekers, pak je spullen en stap snel met je kont in de helikopter. We hebben nog een paar uur om de schatten van het verboden eiland te halen voor het naar de diepte zinkt.
het whoep, whoep, whoep. van de rotorbladen is voorlopig het enige achtergrond geluid wat je hoort. Met de anderen bepaal je vast een strategie maar blijkt het de juiste te zijn geweest. als de piloot je afzet op de afgesproken plek gaat iedereen aan de slag. Stukken van het eiland beginnen onder te lopen andere verdwijnen voorgoed in de diepte. Redt jou team het alle schatten te bemachtigen en om op tijd weer in de helikopter te zitten.

Dat is het idee achter het coöperatieve spel "Het verboden eiland" van White Goblin.

 

Een fraai uitgevoerd spel dat iedere keer anders kan verlopen en dat niet zo gemakkelijk te winnen is als je zou denken.

 

Altijd anders

In de blikken doos zitten 24 prachtig uitgevoerde eiland tegels. Fantasierijke namen als "Zinnebeeldzand" en "Sinteltuin" zijn voorlopig de gronden waar je je over zult begeven. Je bouwt er iedere keer een ander eiland mee. Daardoor alleen al is de uitdaging steeds anders. Op de achterkant staat een overstroomde afbeelding van dezelfde kaart. Op sommige kaarten staart een gekleurde pion afgebeeld dat is het startveld van de betreffende avonturier. Andere tegels heb een schat afgebeeld staan. Dat zijn de vind plaatsen van de 4 schatten.

Daarnaast heb je 6 avonturiers kaarten met elk hun eigen specialisme:

Of ze ook allemaal meedoen? Dat hangt er van af met hoeveel spelers je bent. Je Team is dus ook nooit hetzelfde.

De doos bevat ook 4 plastic uitvoeringen van de schatten die gevonden moeten worden een stapel schatkaarten waar de schatten op afgebeeld staan, of een speciale actie (een helikopter om snel te bewegen en een zandzak om overstroomde tegels droog te leggen). Als een spelere 3 dezelfde schatkaarten heeft mag hij op de juiste plek de schat pakken. Simpel toch?

Houd je badpak aan

Niet zo simpel want terwijl je dat probeert zakt de grond weg. Door het pakken van overstromingskaarten worden steeds willekeurige stukken van eiland onder water gezet. Als je er op tijd bij bent kun je die weer droog leggen (De ingenieur of met zandzak kaarten) maar als je niet op tijd bent kan het helemaal wegspoelen. Dan is er nog de waterstandmeter waar op bijgehouden wordt hoe hoog het water staat (en dus hoeveel overstromingskaarten per beurt gepakt moet worden).

 

 

 

 

 

Beginnen!

Elke speler krijgt dus een avonturier kaart en wordt op zijn startveld geplaatst. Met de klok mee mag elke speler 3 acties uitvoeren. Deze bestaan uit:
Verplaatsen over de tegels een tegel is een actie. Het droogleggen van een ondergelopen aangrenzend  stuk land (horizontaal of verticaal). Een schatkaart geven aan iemand die bij jou op de tegel staat. Of een schat vinden (als je 4 dezelfde schatkaarten hebt en je op de juiste tegel staat). Daarnaast heeft elke avonturier zijn eigen speciale actie:

  • De Ingenieur kan ondergelopen land droogleggen
  • De Verkenner mag diagonaal bewegen
  • De Navigator mag andere spelers verplaatsen
  • De Koerier kan schatkaarten bij anderen bezorgen
  • De Duiker kan door het water naar andere stukken land
  • De Piloot mag verplaatsen naar keuze over het eiland en anderen meenemen in de helikopter

 

Schatkaarten zoeken.

Als je klaar bent met je beurt trek je twee nieuwe schatkaarten maar je h

andlimiet is vijf. teveel moet je dus laten liggen. Bovendien zitten er ook drie alarmerende kaarten tussen met de tekst "Water stijgt!" Trek je die dan gaat de water meter een stap omhoog. Vervolgens worden alle overstromingskaarten van de aflegstapel geschud en bovenop de trekstapel gelegd. Dat betekent dat elk overstroomd gebied een verhoogd risico loopt om nogmaals getrokken te worden. Paniek!

 

Oversromingskaarten

Want fase twee,na het einde van je beurt, is een aantal overstromingen kaarten te pakken dat de waterstandmeter aangeeft. Elke tegel die je pakt wordt omgedraaid op overstroomd en als ze overstroomd zijn uit het spel gehaald. Een ongelukkige schatzoeker die er op staat kan nog naar een aangrenzend stuk land springen maar als dat ook niet kan, dan is het spel verloren. Houd dus de juiste plekken droog laat andere stukken maar afzinken en zorg dat via de landingsplek met zijn allen weer wegkomt. Want als de lan

dingsplaats weg is… Tja hoe kom je dan weg.

 

Samenwerken is de enige optie

Dit spel heeft alles in zich om met veel plezier te verliezen. Veel plezier? jazeker. iedere keer weer wil je winnen van het eiland. En alleen door samen te werken kom je met de schatten weg. Wordt het makkelijk dan verhoog de begin stand van de watermeter.

 

 

Deze pagina is aangepast op